Our 2024 outlook: Now is the time for more ambitious corporate climate action
ClimatePartner Netherlands B.V.

Onze vooruitzichten voor 2024: nu is het moment voor meer ambitieuze bedrijfsklimaatactie

2023 was een jaar van significante ontwikkelingen op het gebied van klimaatactie, met vooruitgang op verschillende belangrijke initiatieven. Deze omvatten de Richtlijn inzake duurzaamheidsrapportage (CSRD), groene claims, het CBAM en nog veel meer.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Sommige van deze nieuwe regelgevingen en richtlijnen maken klimaatactie voor het eerst verplicht als onderdeel van de bedrijfsvoering en rapportage van bedrijven. Dit is een veelbelovende stap voorwaarts, maar zoals duidelijk werd in het syntheseverslag van de eerste wereldwijde inventarisatie van het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties (UNFCCC), hebben we nog ambitieuzere doelstellingen en maatregelen nodig om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te bereiken.

Naast verplichte vereisten ontstaan er nieuwe benaderingen voor klimaatactie, en bedrijfsklimaatactie wordt steeds meer onderdeel van het wereldwijde gesprek. COP28 bewees dat overheden kunnen leren van bedrijven, met hun hernieuwde focus op de vrijwillige koolstofmarkt. Bedrijven kunnen het voorbeeld geven door over te stappen op hernieuwbare energie, leveranciers te betrekken bij hun emissiereductie en klimaatprojecten te financieren buiten hun eigen waardeketen.

Hieronder staan verschillende klimaatactiethema’s voor bedrijven om in 2024 in de gaten te houden.

1. Bereid u voor op de CSRD en verdere regelgeving
2. Bereid uw ambitie voor bedrijfsklimaatactie uit buiten de waardeketen
3. Houd transparantie voor ogen
4. Betrek uw leveranciers bij het decarboniseren van uw toeleveringsketen
5. Let op de lancering van de Richtlijn Landbouw en Verwijderingen van het GHG-Protocol

We hebben bedrijven nodig die verantwoordelijkheid nemen voor klimaatactie
Bedrijven kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verminderen van de wereldwijde emissies. Het erkennen van hun verantwoordelijkheid om actie te ondernemen voor het klimaat is de eerste belangrijke stap. Vervolgens is het aan bedrijven, met de steun van overheden en organisaties, om betrokken te raken, ambitieuze klimaatactiedoelstellingen te stellen en ze uit te voeren. Er bestaat niet zoiets als te veel toewijding aan klimaatactie.

Wij kunnen u helpen klimaatactie in uw bedrijf te stimuleren. Neem vandaag nog contact met ons op!

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll naar top