Pitch Your Product

Grenzeloze ontwikkelingen op het Business Terras

De verpakkingsindustrie staat niet stil. Meer dan ooit werkt iedereen aan duurzamere oplossingen. Nu is hét moment om over te gaan tot actie. In het nieuws worden al volop allerlei duurzame initiatieven naar buiten gebracht. Om je als verpakkingsprofessional mee te nemen in al deze nieuwe oplossingen trappen Empack en Packaging Innovations dit jaar om 10:00 uur groots af met kickstarts van experts op het Business Terras! Schuif aan bij de kickstarts op 5 en 6 april in Brabanthallen Den Bosch om paneldiscussies over de toekomst van verpakkingen te volgen, door én voor experts in de verpakkingsindustrie.

Na de kickstarts volg je als bezoeker pitches over de laatste innovaties van partners als Oerlemans Packaging Group, CIRCO, Now New Next en KIDV. Dit onder leiding van juryleden Charles van Reij (Global Lead packaging, Cradle to Cradle) en Nienke Steen (Lead Apparel, Cradle to Cradle). Innovaties helpen de verpakkingswereld vooruit. En die ontwikkeling is grenzeloos. Ben jij benieuwd welke innovatie jouw bedrijf verder helpt? Neem op 5 & 6 april een kijkje op het Business Terras. Bekijk hieronder het programma van de kickstarts en ‘Pitch Your Product’ sessies. 

Woensdag 5 april

Kickstart Dag 1

Kickstart door Vereniging Nederlandse Verpakkingsdeskundigen

Onder leiding van moderator Lucy van Keulen wordt er een ronde tafel discussie gevoerd over de inzet van kunststof en karton in verpakkingen. Met sprekers als Ulpart Thoden van Velzen (Senior Scientist Recycling), Rob Verhagen (Sustainability Director van Oerlemans Packaging Group), Sanne Westra (Sr. Beleidsmedewerker Circulaire Economie bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Tom Ligthart (TNO).

Steeds vaker zie je dat er voor verpakkingen van kunststof wordt gekeken naar alternatieven van papier en karton. Maar is dit wel een juiste beweging? Is de perceptie over beide materialen wel gelijk aan de realiteit? En wanneer passen we het goed toe, of fout?

Tijdens de kickstart van de Empack 2023 van 5 april gaan we juist met de twee materialen meten.

Bekijk hier de kickstart.

4

Lucy van Keulen
Moderator

1

Rob Verhagen
 Sustainability Director van Oerlemans Packaging Group

2

Sanne Westra
Senior Beleidsmedewerker Circulaire Economie bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Empack fotokader (9)

Tom Lighthart
TNO

Empack fotokader (15)

Ulphard Thoden
van Velzen
Senior Scientist Recycling

Pitch Your Product Dag 1

Onder leiding van juryleden Charles van Reij (Cradle to Cradle) en Nienke Steen (Cradle to Cradle). Het Cradle to Cradle-certificaat (Cradle to Cradle Certified™) is een internationale certificering voor grondstoffen en producten die volledig kunnen worden hergebruikt op een manier waarop de waarde ervan intact blijft of zelfs verhoogd wordt. Bedrijven krijgen na iedere pitch gratis advies vanuit Cradle to Cradle en maken kans om de Innovatie Award van 2023 te winnen.

“Cradle 2 Cradle Products Innovation Institute” is een onafhankelijke non-profit organisatie die producten certificeert op veiligheid, circulariteit en de duurzaamheid van productie. Innovaties zullen worden beoordeeld volgens het C2C innovatie principe: het ‘kantelen’ van denken, ontwerp en transformatie van het bestaande systeem.

Gert-Jan van Baardwijk | Algemeen Directeur Flexpak

Het verduurzamingsvraagstuk is actueler dan ooit en als Sustainable Innovator helpt OPACKGROUP hun relaties graag met het verduurzamen van hun verpakkingen. Design voor recycling is belangrijk, tegelijkertijd moet de folie de juiste bescherming bieden voor het verpakte product. De successen die ze tot nu toe hebben geboekt willen ze graag met jullie delen.

                                                Bekijk hier de pitch.

Judith Kolmans | HAS Green Academy

Met weinig moeite en slechts enkele ingrediënten van mooie kwaliteit in een mum van tijd een knaller van een hap op tafel zetten. De nieuwste culinaire social media trend ‘Butter Board’ – gezien op zowel TikTok als Instagram – past hier volledig tussen. Ken jij de populaire butter board TikTok trend al? Generatie Z is deze hippe nieuwe borrelplank in ieder geval niet ontgaan. Daarom is het hoog tijd voor een verpakking waarmee gemakkelijk een instagrammable butter board op tafel gezet kan worden. Judith Kolmans, 4e jaars student aan HAS Green Academy, is conceptontwikkelaar en heeft een passie voor grafisch ontwerp. 

Bekijk hier de pitch terug. 

Caroli Buitenhuis | Bioplastics Expert for Packaging & Products

Aan de hand van concrete voorbeelden laat Caroli Buitenhuis een aantal innovatieve fossiel-vrije verpakkingsmaterialen zien en vertelt zij over onderwerpen zoals recyclebare bioplastics, preventie van microplastics en tree-free fibers voor verpakkingen. De Bioplastics Hub in Amsterdam is een info & expo center voor gratis onafhankelijke informatie over                                                bioplastics.

De Bioplastics Hub is een initiatief van Green Serendipity en ‘Powered by ChemistryNL’.

Bekijk hier de pitch terug. 

spreker foto pitchKees Kok | Project Manager & Marketing Manager

Duurzaam bomen planten is compensatie initiatief vanuit de verpakkingsketen. Samen kunnen we een bijdrage leveren aan het halt toeroepen van het enorme bossenverlies wat op onze aarde plaatsvind. Doe je mee?

Kees is al ruim 20 jaar actief in de verpakkingssector en heeft bij meerdere bedrijven uit de verpakkingsketen een accountmanagers en marketingrol vervult. De snel stijgende vraag naar duurzame verpakkingen en het belang van MVO, hebben hem in contact gebracht met Trees for All. Zij overtuigde hem al snel dat we nu in actie moeten komen, voordat het te laat is. Samen met vele andere partners zette hij een onafhankelijk verpakkingsinitiatief op, zonder winstoogmerk en VETO rechten. 

Bekijk hier de pitch terug. 

Marleen Roelofs | Packaging Innovator

The One Stop Packaging Shop overkomt de grootste obstakels in de verpakkingsindustrie. Zo hebben ze geen hoge aanloopkosten zoals stansmeskosten, printplaten of folie en preegstempels. Ook hebben ze lage minimum order aantallen en korte levertijden. 

Marleen is na haar opleiding Food & Packaging Design begonnen met werken bij Brand & Packaging innovation acency Now New Next. Binnen dit bedrijf houdt zij zicht bezig met het innoveren van het 3D ontwerp van verpakkingen voor food & cosmetica klanten.

Bekijk hier de pitch terug.

Roy Schoemaker | Packaging Solutions Manager Benelux

Bij het gebruik van labels is de liner een afvalstroom die al snel over het hoofd wordt gezien. Terwijl jij hier als bedrijf heel eenvoudig een positieve impact kan maken. UPM Raflatac biedt de oplossing die zorgt dat jouw liner wordt gerecycled in… opnieuw liner! Aan de hand van concrete voorbeelden laat Roy zien hoe dit proces verloopt en hoe jij kan bijdragen aan een circulaire economie.

                                               Bekijk hier de pitch.

Donderdag 6 april

Kickstart Dag 2

Kickstart Empack & Packaging Innovations onder leiding van Lucy van Keulen
Sluit aan bij de tweede kickstart van Empack & Packaging Innovations. Met rondetafel sprekers Diede Vendrig, Team lead behavior bij Unravel Research, Rolf van Sprang, Senior Packaging Expert bij KIDV, Rik Hennink, CEO van Van Hordijk en Joanna Olszanska, CEO van Yoyo Boost Reuse.

Elk onderdeel van de verpakkingsketen moet drastisch veranderen om de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen halen. Er moet een systeem verandering komen, want doorgaan op de huidige weg gaat te langzaam. Hoe bereiken we dit? De overheid legt strengere regels op ten aanzien van consumenten verpakkingen. De markt vraagt om meer tijd, om daaraan te kunnen voldoen. De regels roepen bovendien veel vragen op, doordat ze niet eenduidig zijn. Daarnaast zeggen consumenten in onderzoeken minder verpakkingen te willen. Maar als ze die mogelijkheid geboden wordt, blijken ze toch hun gedrag nauwelijks aan te passen. 

We gaan in discussie met diverse spelers in de verpakkingsketen. We kijken vanuit meerdere perspectieven naar de toekomst van consumenten verpakkingen. 

Onderwerpen die aan bod komen: 

  • Hoe gaan consumenten verpakkingen veranderen? Wordt het re-use, refuse, recycle of rethink?
  • Laat de consument zich leiden door marketing, of dwingt hij met zijn keuzes de markt tot verandering? 
  • Stuurt de overheid de markt met regels, of stuurt de markt de overheid door zelf te innoveren?

Bekijk hier de kickstart.

4

Lucy van Keulen
Moderator

12

Diede Vendrig
Team Lead Behavior bij Unravel Behavior

11

Rik Hennink
CEO van Hordijk Verpakkingen

3

Rolf van Sprang
Senior Packaging Expert bij KIDV

10

Joanna Olszanska Oprichter van YoYo.BoostReuse

Pitch Your Product Dag 2

Onder leiding van juryleden Charles van Reij (Cradle to Cradle) en Nienke Steen (Cradle to Cradle). Het Cradle to Cradle-certificaat (Cradle to Cradle Certified™) is een internationale certificering voor grondstoffen en producten die volledig kunnen worden hergebruikt op een manier waarop de waarde ervan intact blijft of zelfs verhoogd wordt. Bedrijven krijgen na iedere pitch gratis advies vanuit Cradle to Cradle en maken kans om de Innovatie Award van 2023 te winnen.

“Cradle 2 Cradle Products Innovation Institute” is een onafhankelijke non-profit organisatie die producten certificeert op veiligheid, circulariteit en de duurzaamheid van productie. Innovaties zullen worden beoordeeld volgens het C2C innovatie principe: het ‘kantelen’ van denken, ontwerp en transformatie van het bestaande systeem.

Jan Kraaijeveld | Sales Director

Hoe zorg je dat je de juiste producten in de juiste hoeveelheden op voorraad hebt? Jan Kraaijeveld neemt je in deze sessie mee voor een korte introductie over het gebruik en de voordelen van voorraadbeheersoftware Slim4. Ontdek hoe jij de beschikbaarheid van je voorraad met Slim4 kunt verbeteren en het bestelproces efficiënter maakt.

kennistheaterPatrick van Soelen | Regional Sales Manager Benelux

Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de manier waarop een Smart Barcode Label Management Software System, als geïntegreerd onderdeel van Business Software, een belangrijke bijdrage levert aan digitale transformatie naar Industrie 4.0.

We nodigen je graag uit voor een interactieve workshop sessie met Impact Hub Amsterdam. Onder hun begeleiding scherpen we de duurzaamheidsuitdaging(en) voor jouw bedrijf aan en kijken we hoe we die op kunnen lossen met innovatie dmv strategisch samenwerken.

Waarom meedoen aan de sessie?
Tijdens de sessie is er de mogelijkheid om samen met andere ondernemers ervaringen uit te wisselen en samen na te denken over wat nodig is om een toekomstbestendige onderneming te bouwen. 

Wat we gaan doen?
Aan het eind van de workshop loop je weg met:
• Overzicht van belangrijkste ontwikkelingen in sector op gebied van duurzaamheid
• Input van collega ondernemers over hun plannen en ambities op duurzaamheid
• Eerste ideeën hoe jij met jouw onderneming je kan voorbereiden op de aankomende
duurzaamheidsontwikkelingen

Inhoud
– Introductie

– Future Scenario Thinking
– Trend mapping
– Shaping an objective
– Challenge definition
– Next steps (uitleg volgende stappen innovatie traject)

Scroll naar top