Nieuws – Verpakkingen
Verpakkingen
Een eerste indruk maak je maar een keer. En die indruk start bij de verpakking. Verpakkingen zijn er in allerlei soorten en maten. Bij Empack maken we grotendeels onderscheid in een tweetal verpakkingsuniversums. Enerzijds zijn consumentenverpakkingen de typische merkverpakkingen die je in supermarkten aantreft. Dozen, flessen, dienbladen, buizen, zakken, kuipen, blikjes, zakjes, spuitbussen et cetera. Maar totdat deze producten in de winkelschappen komen, worden ze verpakt in industriële verpakkingen, dan wel in golfkartonnen dozen, op pallets gewikkeld, of als bulkproducten in kisten, zakken of drums.
Als er één industrie is die continu wordt uitgedaagd, dan is het die van verpakkingen. De trends volgen zich in rap tempo op. Door veranderende regelgeving, nieuwe technieken, hevige concurrentie in het schap en een steeds kritischer wordende consument gaan de ontwikkelingen razendsnel. Vraagstukken die we tijdens Empack aan de haak stellen zijn bijvoorbeeld:
- Wat gebeurt er op beleidsniveau rondom verpakken in zowel Nederland, Europa als wereldwijd?
- Waar moet je bij de optimalisatie van jouw verpakkingsproces rekening mee houden op de korte, maar zeker ook lange termijn?
- Wat zijn de mogelijkheden en trends in herbruikbare verpakkingen?
- Wat zijn de randvoorwaarden om tot een duurzame herbruikbare verpakking te komen?
- Welke rol speelt COVID-19 in het economische klimaat? En leidt dit tot stagnatie van duurzame ontwikkelingen?
- Column
Een blik in het Pentawards Trends Report 2025–2026
Wat gebeurt er als verpakkingsdesign niet langer alleen beschermt, maar zich ontwikkelt tot cultureel artefact? Het nieuwe Pentawards Trends Report 2025–2026 laat zien dat we
Europese Commissie presenteert nieuwe bio-economie strategie
De Europese Commissie heeft een nieuw strategisch kader voor de bio-economie gepresenteerd, waarmee verpakkingsbedrijven toegang krijgen tot duurzame materialen, innovatieve technologieën en nieuwe marktkansen. Bio-based
- Nieuwsitems
Een blik in het Pentawards Trends Report 2025–2026
Wat gebeurt er als verpakkingsdesign niet langer alleen beschermt, maar zich ontwikkelt tot cultureel artefact? Het nieuwe Pentawards Trends Report 2025–2026 laat zien dat we
Europese Commissie presenteert nieuwe bio-economie strategie
De Europese Commissie heeft een nieuw strategisch kader voor de bio-economie gepresenteerd, waarmee verpakkingsbedrijven toegang krijgen tot duurzame materialen, innovatieve technologieën en nieuwe marktkansen. Bio-based





