Data is de toekomst van verpakkingen – maar hoe benut je het slim? In deze aflevering vertelt Petra van der Molen, Team Lead Verpakkingsdata bij Albert Heijn, hoe ze data-gedreven verpakkingen kunnen optimaliseren en verduurzamen. Welke factoren spelen mee? En welke successen zijn geboekt, waar we nu nog inspiratie uit kunnen halen? Petra geeft je een kijkje achter de schermen bij Albert Heijn en deelt haar visie op de groeiende rol die data gaat spelen in onze verpakkingstoekomst.
Hoe maak je duurzaamheid financieel aantrekkelijk? Duurzaam verpakken is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook direct geld opleveren.
Petra vertelt in deze podcast: “Maar goed, materiaal besparen levert geld op. Korting krijgen op de afvalbeheersbijdrage levert geld op. In sommige gevallen verdienen we dus aan onze data. We gebruiken die data ook om beslissingen te onderbouwen. Stel dat we op het hele assortiment vlees in PET-trays het papieren etiket willen vervangen door een afwasbaar thermisch PE-etiket. Wat kost dat? Wat levert het op qua recyclebaarheid? En hoeveel besparen we op de afvalbeheersbijdrage? Die rekensommen maken we.”
Hoe kijk jij hiernaar? Moeten bedrijven duurzaamheid meer als een investering zien in plaats van een kostenpost?
Wat leer je in deze aflevering?
- Hoe verpakkingsdata wordt verwerkt en helpt optimaliseren
- Wat een verpakkingspaspoort betekent voor de sector
- Wat we kunnen leren van dataverwerking
| Ariane Van Mancius, Lucy van Keulen en Emmilie Kuks ontrafelen de chaos in verpakkingen. Onafhankelijk, scherp en inspirerend: voor iedereen die verdieping zoekt, trends wil begrijpen en de verpakkingswereld een stap voor wil blijven.
Bekijk de volledige podcast hieronder:
Empack en Packaging Innovations zijn trotse sponsor van de podcast PakPraat. Benieuwd naar PakPraat op Empack en Packaging Innovations? Kom live podcasts bijwonen!