Nieuws

Column: SUPER: Single Use Plastics Extremely Rare!

Columnist: Roger Loop – Directeur NRK Verpakkingen

Dat klinkt toch SUPER? Beter dan SUP. Want dat klinkt, hoe zal ik het zeggen, zo sup-optimaal. Daar zouden politici vaker over na moeten denken: hoe verkoop ik het aan de consument? Want het klinkt toch prima: ‘hallo allemaal, we hebben nu SUPER beleid!’

En in dit geval is dat precies wat politici willen: dat plastics voor eenmalig gebruik langzaam (of minder langzaam) uitsterven. Om dat proces te stimuleren, spreekt Suzanne Kröger van GroenLinks over ‘onzin plastics’ en Fenna Feenstra van de SP over ‘rommel’. Dat klinkt dan weer helemaal niet super.

En het is natuurlijk ook niet super!

Dergelijke uitspraken werken alleen stigmatiserend en brengen de oplossing niet dichterbij. Laat de politici dan man en paard noemen. En dat niet alleen, laat ze ook direct nadenken over de consequenties. Dus niet zomaar roepen dat plastic rietjes verboden moeten worden, maar je vooraf al realiseren dat er onder bepaalde omstandigheden ook een functionaliteit in het spel is. Dan voorkom je dat je achteraf onder druk van diverse patiëntenverenigingen uitzonderingen moet toestaan voor medische toepassingen.

Aan het onlangs door NRK Verpakkingen en PlasticsEurope Nederland georganiseerde verkiezingsdebat over ‘Plastics in de circulaire economie’ – het is nog terug te kijken als je het gemist hebt – namen naast politici van PvdA, CDA, D’66 en VVD, zowel Suzanne Kröger als Fenna Feenstra deel. Zij verklaarden beiden voorstander te zijn van een strakkere regie door de centrale overheid waar het de aanpak van zwerfvuil betreft. Ze werden daarbij gesteund door PvdA, CDA en VVD.

Die combinatie biedt mogelijkheden: helder beleid dat centraal wordt aangepakt. Maar dan wel én-én! Dus én goed nadenken over de consequenties, én het bedrijfsleven voldoende tijd gunnen om investeringen te laten renderen.

Zijn we er dan? Nee! Ik heb nog ergens de P over in …

De P van Plastics. Alleen die P werkt niet.

Wil je echte duurzaamheid, dan moet je dat meer generiek aanpakken. En dat kan met behoud van de P: Packaging, of wellicht nog beter: Products.

Als het gaat om een mentaliteitsverandering, aangestuurd door de overheid, en nageleefd door retail en merkeigenaren, dan snapt de consument het ook. En dan zou het kunnen lukken. Dat zou pas SUPER zijn!

Deze column is een samenwerking tussen Easyfairs en NRK Verpakkingen (www.nrkverpakkingen.nl).

Roger Loop

Directeur NRK Verpakkingen

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Scroll naar top