Nieuws

Prokonpack, Morpak en Van Veghel timmeren aan de weg en kijken reikhalzend uit naar het najaar van 2021

Prokonpack zal op 8 & 9 september 2021 aanwezig zijn als exposant tijdens Empack in Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. De in Eindhoven gevestigde groothandel in verpakkingen is naast het leveren van standaard verpakkingen, ook specialist in de ontwikkeling van verpakkingen op maat voor allerlei bedrijven en toepassingen. Sinds vorig jaar heeft al een groot aantal veranderingen plaatsgevonden en zo staat er nog heel wat op de planning voor het najaar van 2021. Wij gingen het gesprek aan met Ben Beckmann, Commercieel Directeur van Prokonpack en Sjoerd Colsen, Marketing Manager van Prokonpack, Morpak en Van Veghel.

Eind 2020 stond in het teken van krachtenbundeling. Beckmann vertelt “In december 2019 is Prokonpack overgenomen door branchegenoot Morpak. Het is de tweede acquisitie binnen een jaar, omdat Morpak ook verpakkingsspecialist Van Veghel in dezelfde periode overnam. De bedrijven binnen de groep versterken elkaar door kennis en ervaring te delen op het gebied van ontwerp en design, innovatie in duurzame verpakkingen en logistiek. Met als gevolg dat zij in staat zijn om zowel seriematige alsook industriële hightech producten perfect te beschermen en wereldwijd te transporteren.”. Naast de eerdergenoemde fusies is Prokonpack een waardevolle samenwerking aangegaan met Pregis. “Hierdoor is een uitbreiding op het gebied van duurzame beschermende verpakkingen gerealiseerd, want Pregis biedt onder andere Airspeed Renew en Renew-S, de opblaasbare luchtkussens. Door de integrated services van Pregis en onze analyse van verpakkingsprocessen met aandacht voor het product, de mens en de natuur komen we tot oplossingen met meetbare resultaten”, aldus Beckmann.

Complete rebranding

Colsen vervolgt “Dit zijn hele mooie ontwikkelingen. Helaas kan ik nog niet in detail treden, maar per 1 augustus 2021 zullen nog drie andere bedrijven deel uitmaken van deze krachtige verpakkingsgroep.” Wat betekent dit voor de (re)branding? Sjoerd vertelt “We werken momenteel aan een compleet nieuwe branding. Alles gaat op de schop en vanaf eind 2021 communiceren we de nieuwe naam en de bij behorende branding. Deze merkenoperatie is al in volle gang en dit gaat impact hebben op alle fronten, zowel voor onze off- als online-aanwezigheid. Straks is het voor iedereen in deze branche direct duidelijk dat alle individuele labels zijn samengevoegd en marketing technisch scheelt het veel tijd. Hierdoor kunnen we onze gezamenlijke visie sneller en dit versterkt het vertrouwen door toonaangevende kwaliteit.”

Internationalisatie en cross-selling

Net als in vele andere bedrijfssectoren heeft ook de hightech verpakkingsindustrie te maken met verdergaande schaalvergroting in combinatie met forse investeringen ten behoeve van duurzame innovaties. Door het gezamenlijk optrekken van de eerder genoemde bedrijven kan de handel op internationaal gebied worden uitgebreid en cross-selling zo optimaal mogelijk worden ingericht en worden uitgevoerd. “Onze verpakkingsoplossingen gaan wereldwijd de grens over, waarbij ook een groot gedeelte van de logistiek uit handen wordt genomen, vooral bij de industriële opdrachten.” Colsen vervolgt met een mooie case. “Zo heeft Morpak in 2020 een verscheping van een grote kerkklok gerealiseerd, geproduceerd door de firma Eijsbouts. De onderdelen zijn verpakt en verscheept naar Dallas, Amerika. Dat zijn enorm interessante projecten voor ons.” 

Waarmaken waar je voor staat

Dat is het motto van zowel Prokonpack en Morpak. “We beloven onze klanten alleen iets als we het ook kunnen waarmaken. Open en transparante communicatie met én naar de klant is hierin cruciaal, ook over tarieven. Hierdoor kun je verwachtingen managen en hoeft men geen drempel over. Het verkleinen van de CO2 voetprint is iets waar veel bedrijven momenteel mee stoeien. Onze toegevoegde waarde zit in het verder kijken in de supply chain om, samen met de klant, de juiste oplossing te bedenken, ontwerpen en realiseren. Bij iedere stap in het proces stellen we altijd de ‘waarom’ vraag”. Colsen vervolgt “We houden in de ontwerpfase al rekening met het samenstellen van een product-verpakkingscombinatie. Van productie tot gebruik, van afval tot grondstof. Dit resulteert vaak in innovatieve product- en verpakkingsoplossingen, die op termijn winst opleveren, zowel op het gebied van milieu-impact, als in termen van kostenreductie en toegevoegde waarde.”

De toekomst van Smart Packaging

Datavergaring en verpakkingsoplossingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Een van de bedrijven die per augustus 2021 aansluit, heeft zich hierin ook gespecialiseerd. Door het inzetten van software kunnen we de weg die een verpakt product aflegt tot in detail in kaart brengen. Door een tracker wordt inzichtelijk welke route een product aflegt en wat de gevolgen zijn voor de verpakking ervan. Daarnaast werkt Prokonpack ook samen met partners als o.a. Brightlands, die hiernaar onderzoek doet en nieuwe bevindingen met ons deelt. Tot slot willen we de samenwerking opzoeken met Brainport Eindhoven, dat in de nabijheid van de drie vestigen ligt. Hier zit zo ontzettend veel kennis. Deze kennis willen we integreren met de gevestigde kennis binnen onze bedrijven, om zo de verpakking(soplossingen) blijven optimaliseren”, zegt Beckmann.

Meer informatie? Ga naar https://prokonpack.nl/, https://www.morpak.nl of https://vanveghelbv.nl/.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Scroll naar top