Van 8 tot en met 14 september staat Nederland in het teken van de Verspillingsvrije Week. De oproep om geen eten weg te gooien staat centraal. Deze week is een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en heeft als doel om consumenten, bedrijven en organisaties bewust te maken van de impact van voedselverspilling en hen te inspireren om actie te ondernemen.
Samen tegen voedselverspilling
Het verspillen van voedsel gebeurt in de hele keten, van boer tot bord en van lopende band tot restaurant. Dit betekent dat iedereen in het voedselsysteem mee kan doen om een positieve impact te maken. Voor producenten en retailers wordt het belang van goede productdata benadrukt. Wie zijn voorraad goed kent, kan namelijk eerder ingrijpen.
Houdbaarheidsdata: minder verwarring, minder verspilling
Op een verpakking kan productinformatie essentieel zijn om bij te dragen aan voedselverspilling. In de praktijk blijkt dat er nog regelmatig producten worden weggegooid die nog goed zijn, vanwege de verwarring over de houdbaarheidsdatum. De Coalitie Houdbaarheid, een samenwerking van onder andere supermarkten en voedselproducenten, brengt daar verandering in met het icoon ‘kijk-ruik-proef’. De ‘te gebruiken tot’-datum geeft aan dat het product vóór of op de aangegeven datum gebruikt moet worden.
Innovatie in verpakkingen: QR-codes als sleutel tot minder afval
Nieuwe innovaties in de verpakkingsindustrie kunnen bijdragen aan het verminderen van de voedselverspilling. De nieuwe QR-code, ontwikkeld door GS1, bevat namelijk veel meer informatie dan de oude streepjescode. Denk aan houdbaarheid, herkomst en batchnummer. Met de URL kunnen ketens precies zien waar producten vandaan komen en wanneer ze over datum gaan. De QR-code helpt consumenten via hun smartphone met informatie over houdbaarheid of recepten op basis van de inhoud van hun koelkast.
Slimme oplossingen in de verpakkingsindustrie
Om voedselverspilling in de verpakkingsindustrie verder terug te dringen, zijn er een aantal praktische stappen die bedrijven kunnen nemen. Kies voor verpakkingen die de houdbaarheid van producten verlengen, zoals vacuümverpakkingen of hersluitbare zakken. Maak gebruik van duidelijke en uniforme houdbaarheidslabels, zoals het ‘kijk-ruik-proef’-icoon, om verwarring bij consumenten te voorkomen. Tot slot is het belangrijk om samen te werken binnen de keten: deel data over voorraad en houdbaarheid, en werk aan slimme logistieke oplossingen om verspilling te minimaliseren. Kleine aanpassingen kunnen samen een grote impact maken!
De informatie die wordt overgedragen op een verpakking is niet alleen van belang voor voedselverspilling, maar ook het overbrengen van kloppende informatie en transparante claims. Tijdens Empack 2025 deelde voormalig reclamerechtadvocaat en juridisch expert Jellien Roelofs haar inzichten over de do’s en don’ts van duurzaamheidsclaims. Bekijk de sessie via het artikel op onze website.