nIEUWS

Trends Report Pentawards 2025-2026

Een blik in het Pentawards Trends Report 2025–2026

Wat gebeurt er als verpakkingsdesign niet langer alleen beschermt, maar zich ontwikkelt tot cultureel artefact? Het nieuwe Pentawards Trends Report 2025–2026 laat zien dat we precies in die overgang zitten. Het rapport bundelt tien sleuteltrends die de wereld van packaging in 2025 en 2026 vormgeven. Het gaat allang niet meer alleen over mooie doosjes of duurzame materialen, maar over toegankelijkheid, beleving en betekenis.

Het platform Pentawards

Pentawards, opgericht in 2007, is een wereldwijd platform en een internationale community voor verpakkingsontwerp. Het merk heeft als missie uitmuntend verpakkingsdesign te erkennen, een voortdurende bron van inspiratie te zijn en professionals over de hele wereld met elkaar te verbinden via een jaarlijkse awardshow, internationale conferenties, online platforms en meer.

De tien trends in het packaging-landschap

Het rapport duikt in tien trends: Bye Bye Barriers, Upfront Font, From Salad to Spotlight, Game On!, Pixel Perfect, The Dopamine Effect, From Catwalk to Carton, Display Drama, Astral Aesthetics en The Art of Containment.

‘Bye bye barriers’ is een van de trends die Pentawards belicht. Inclusieve packaging wordt een vast onderdeel van de merkidentiteit: commercieel slim, visueel ambitieus en ontworpen om meer mensen zich welkom te laten voelen. Een sterk voorbeeld is de inclusieve make-upverpakking Tilt, ontworpen door Established. De kortere borsteltjes, braille, afstripbare stroken en extreem goed leesbare lettertypes combineren toegankelijkheid, duurzaamheid en gebruikservaring.

Een andere opvallende trend is ‘Upfront font’, waarbij lettervormen niet langer slechts achtergronddecor zijn, maar het merk zélf: oversized, onmiskenbaar aanwezig en onmogelijk te negeren. Typografie ontwikkelt zich zo tot een volwaardig merkonderdeel, net zo herkenbaar als een logo.

Ook zien we een grote verschuiving in merk- en consumentenstrategie met de ‘ver-fashionisering’ van packaging. Verpakkingen worden steeds meer statussymbool en stijlicoon. Het draait om het aanwakkeren van een emotionele connectie, waardoor mensen de verpakking willen bewaren, verzamelen, laten zien of fotograferen. Packaging gaat daarmee verder dan haar basisrol en wordt onderdeel van iemands lifestyle.

Tot slot zet de trend rond gamified unboxing de toon voor een nieuwe generatie merkbeleving. Packaging wordt een interactief moment, met slimme vouwconstructies, verborgen boodschappen of lagen en deelwaardige touchpoints die consumenten uitnodigen foto’s en video’s te maken. Een opvallend voorbeeld is de wijnfles, ontworpen om je date leuker te maken, van Javier Garduño Estudio de Diseño uit Spanje. Geïnspireerd op Vier op een rij bevat de verpakking verwijderbare stickertokens om mee te spelen, een rond etiket dat doet denken aan een speelfiche en een halslabel in vlagvorm.

Tilt packaging

Meer dan een inspiratiegids

Het Trends Report is meer dan een inspiratiegids voor merken, bureaus en producenten. Het helpt scherp te krijgen welke visuele en conceptuele richtingen momentum hebben, laat zien hoe andere merken toegankelijkheid, duurzaamheid en beleving combineren en biedt concrete ideeën aan de hand van award winnende cases.

Alle trends ontdekken op het gebied van packaging? Download het volledige rapport hier.

Bron: Pentawards

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om de grootste verpakkingsbeurs van de Benelux bezoeken? Klik hieronder om je te registreren voor Empack Den Bosch op 2 & 3 april 2025.

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Empack? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Deel dit bericht:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn