nIEUWS

Ferrero Rocher verpakking

Column: Ferrero Rocher, luxe bonbon in een royale verpakking

Door: Denise Haverkate, conceptueel designer & verpakkingsontwikkelaar.

De nieuwe column van deze maand is geschreven door Denise Haverkate, in samenwerking met VNV, de Vereniging van Nederlandse Verpakkingskundigen. Als conceptueel designer en verpakkingsontwikkelaar deelt Denise haar visie op de verpakking van Ferrero Rocher, met een focus op duurzaamheid.

Opgegeten in één minuut, ontworpen voor een tweede leven

Ferrero Rocher is een iconisch product: smeuïge hazelnootvulling omhuld met chocolade, in een goudkleurige folie en een transparante verpakking. De verpakking is bewust ontworpen met oog voor bescherming, voedselveiligheid én luxe uitstraling.

De totaalverpakking bestaat uit maar liefst acht onderdelen: de box, de deksel, het inlay-kaartje, de sleeve, het aluminiumfolie met papieren stickertje, het cupje en een kleefband-verzegeling. Hoewel Ferrero al hele mooie stappen heeft gezet, zoals 40%* minder kunststof en het gebruik van monomateriaal PP, voelt de verpakking nog steeds overgekwalificeerd voor een product dat vaak in één keer wordt geconsumeerd. De opkomende PPWR-regelgeving biedt echter kansen om verder te verduurzamen.

Ferrero Rocher verpakking
Ferrero Rocher verpakking 2

Duurzamer en eenvoudiger: less is more

Het toevoegen van Post-Consumer Recyclaat (zoals rPP) is toekomstig onvermijdelijk. Het nadeel van rPP is de lichte witte waas die het materiaal kan hebben. Als we kijken naar de transparantie, kan PET ook nieuwe mogelijkheden bieden. rPET is transparanter en dunner toepasbaar, al vraagt het extra aandacht voor barrière-eigenschappen. rPP blijft echter interessant wanneer bescherming cruciaal is.

Om de verpakking meer te integreren en optimaliseren, zouden de sleeve (en lijmbolletje) en het inlay-kaartje geïntegreerd kunnen worden via bijvoorbeeld in-mould labeling. Dit maakt de verpakking eenvoudiger en beter recyclebaar. Het logo, dat nu op een mini-papieren stickertje op het aluminium wordt geplakt, kan direct op het aluminium worden bedrukt. Dit bespaart materiaal en versterkt de luxe uitstraling. Daarnaast zouden de bruine cupjes, waar de bonbons op liggen, gemaakt kunnen worden van vezels uit cacaodoppen of hazelnootschillen voor het verhogen van duurzaamheid én (biobased) productbeleving.

Een vereenvoudigd, slimmer ontwerp

De transparante verpakking bestaat uit een box met een losse deksel, afgesloten met kleefband en omhuld door een sleeve. Relatief veel stappen om de verpakking te openen. Hello unboxing-experience: denk aan een deksel die vastzit aan de box voor een stijlvol unboxing-effect. Met geïntegreerd afdichtingsrandje wordt kleefband overbodig.

Het schaaltje (tray) waarop de bonbons oorspronkelijk gefixeerd waren, is bij de doorontwikkeling weggelaten. Maar je merkt dat de bonbons hierdoor ‘vrij spel’ krijgen. Een paar kleine ‘ribben’ op de deksel, zouden de bonbons net wat meer kunnen fixeren en ze strakker op hun plek houden.

Ferrero Rocher verpakking

Beleving en storytelling

Door een persoonlijke boodschap, plastic-identificatiecodes en recycle-instructies toe te voegen, wordt de verpakking niet alleen functioneel, maar ook educatief. Denk ook aan een verrassingselement onder in de box voor extra beleving bij het openmaken. Nog meer plezier en customer experience zit in de kleine dingen.

Een tweede leven voor de verpakking

De stevige doos is eigenlijk zonde om weg te gooien. Op de website positioneert Ferrero de box ook als een upcycling-optie. Door deze inspiratie toegankelijk te maken via storytelling op de sleeve of een QR-code geef je de verpakking meer kans op een tweede leven, én verleng je de merkbeleving.

Met een paar slimme aanpassingen kan Ferrero Rocher haar iconische verpakking verder optimaliseren en verduurzamen. Zónder in te leveren op luxe, kwaliteit of emotie.

Laatst schreef Jopke Diepenbroek, Packaging Engineer bij Weststrate B.V. een column over haar visie op een slimme zoutverpakking. Je leest het hier

Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en  verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om de grootste verpakkingsbeurs van de Benelux bezoeken? Klik hieronder om je te registreren voor Empack Den Bosch op 2 & 3 april 2025.

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Empack? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Deel dit bericht:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn