nIEUWS

De keuze is reuze, fuet verpakkingen

Column: de keuze is reuze

Door: Eddie Clarijs, Packaging specialist

Als men door de supermarkt loopt valt het op dat diverse producten op verschillende manieren aangeboden worden. Packaging specialist Eddie Clarijs kijkt met zijn expertise op de diversiteit in verpakkingen. Ter illustratie het onderstaand voorbeeld, er zijn namelijk meerdere producten te identificeren. Dit voorbeeld is educatief bedoeld en niet als beoordeling van goed of fout, maar als bijdrage aan de discussie over de richting die we op willen.

Diverse verpakkingsmogelijkheden

De eerste verpakkingsoptie bestaat uit ongeveer 1,1 mm dik PET-materiaal, thermo gevormd met een diepte van 75 mm. Voorzien van een afwasbaar papieren label, een blanco topfolie met een barrièrelaag en kunststof label. De verpakking bevat een hersluitbaar blanco deksel. De verkoopeenheid is 150 gram, met een prijs van €3,50. Het gewicht van de totale verpakking bedraagt ongeveer 20 gram.

Als tweede optie biedt de verkoper een pillow pack aan met dezelfde inhoud, voor een prijs van €3,19. De reductie in verpakkingsmateriaal bedraagt meer dan 75% ten opzichte van de eerder genoemde PET-pot.

Daarnaast kan de consument kiezen voor een variant waarbij men het product zelf in schijfjes mag snijden. Deze variant bevat 170 gram, met een verkoopprijs van €3,19. De gebruikte folie is op basis van polyolefinen en dient enkel als presentatiemiddel. De folie is geperforeerd en het touwtje om het product op te hangen wordt door de lengteseal naar buiten geleid.

Alle drie varianten worden aangeboden met de toelichting dat het product oorspronkelijk uit Spanje komt. Een vergelijkbaar product uit Nederland wordt onverpakt aangeboden in de gewichtsklasse van 300 gram, voor een prijs van €4,99.

Recyclebaarheid en minimalisering

Bij de beoordeling van recyclebaarheid scoort het eerste product hoog. Na verwijdering van de labels blijft transparant PET-materiaal over, dat volledig kan worden hergebruikt, behalve de topfolie. Op het gebied van minimalisering van verpakkingen scoren alle drie voorbeelden goed, omdat zij allemaal een vulgraad van meer dan 80% behalen.

Het onverpakte Nederlandse product kan vragen oproepen over voedselveiligheid en hygiëne, waarbij een meegebracht tasje een mogelijke, al dan niet omslachtige, oplossing zou kunnen bieden.

De invloeden van consumentenkeuzes en regelgeving

De PPWR (Plastic & Packaging Waste Regulation) heeft onder andere als doel het aantal verpakkingen te verminderen. Toch blijkt de consument behoefte te hebben aan verschillende productpresentaties. Ondanks de CO2-discussie lijkt de herkomst van het product geen beperkende factor in het koopgedrag.

De verkoper biedt volop alternatieven aan en gebruikt zelfs een prijsprikkel om de consument in een bepaalde richting te bewegen. De verpakkingen scoren via recycle-checks goed; er is dus over de verschillende verpakkingen nagedacht.

Voordat we een belerend vingertje opsteken en vertellen wat de consument moet doen, is er een vraag: waar ligt de verantwoordelijkheid voor het verminderen van het aantal verpakkingen?

  • Mogen we als consumenten alleen lokale producten kopen om zo de CO2-impact te verlagen?
  • Moeten we naar een systeem waarin de lokale middenstander het product per consument aanbiedt in een door de consument meegebracht doosje?
  • Mag een verkopende of producerende partij worden verboden om producten aan te bieden waar vraag naar is?
  • Hoe kijken we aan tegen een verpakking die minimaal twintigmaal langer meegaat dan de houdbaarheid van het product?

De keuze is reuze, en daardoor neemt de complexiteit van verpakkingsvraagstukken alleen maar toe.

De hoofdafbeelding van dit artikel is gegenereerd met AI.

Verpakkingsspecialist Mirjam Snel deelde in de vorige column haar blik op de nieuwe verpakking van Yarrah hondenvoer met focus op recyclebaarheid. Lees de volledige column op de website.

Deze maandelijkse column is een samenwerking tussen Easyfairs en de VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen). De VNV is de Nederlandse vereniging van experts op het gebied van verpakking en  verpakken (www.verpakkingskundigen.nl).

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om de grootste verpakkingsbeurs van de Benelux bezoeken? Klik hieronder om je te registreren voor Empack Den Bosch op 2 & 3 april 2025.

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws rondom Empack? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Deel dit bericht:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn