thema: Zero Waste

Op de goede weg naar zero waste

De verpakkingsindustrie is een van de prominente gezichten in het kader van verduurzaming; we consumeren eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Ieder jaar worden er 450 miljard verpakkingen op de Europese markt gebracht.

Na de grote bedrijven als Unilever, P&G, Coca-Cola nemen ook steeds meer nationale bedrijven duurzaamheidsdoelstellingen op in hun missie en dat zorgt voor een andere mindset. Het brengt andere motivaties met zich mee bij de inkoop van verpakkingsmateriaal waardoor verpakkingsmachines toekomstbestendig dienen te zijn en in staat om met nieuwe materialen te werken.

Afval bestaat niet.. Het is grondstof voor nieuwe producten

Nederland is één van de koplopers op het gebied van verpakkingen en recycling. Elk jaar produceert de Europese Unie bijna 260 miljoen ton huishoudelijk afval, en een belangrijk deel daarvan is verpakkingsafval. Niet langer staat het spaarzame gebruik van verpakkingsmaterialen centraal, maar de verpakking die in zekere zin ‘duurzaam’ is.

Het kabinet trekt 80 miljoen euro extra uit voor een ‘circulaire economie’, ook wel de economie zonder afval genoemd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven investeert in plannen waarmee afval van de één, grondstof is voor de ander. Deze krachtige impuls is heel goed, want we moeten niet alleen visionair praten, maar vooral doen.

‘Een Nederlander maakt gemiddeld 7 verpakkingen per dag open. Dat zijn gemiddeld 1855 verpakkingen per jaar’

Zero Waste Empack 2020 Jaarbeurs Utrecht

Waarom een zero waste strategie?

challenge-accepted-sign-or-stamp-vector-25688740

Empack wordt jaarlijks bezocht door het MKB en de grote multinationals die Nederland rijk is mede omdat zij hun milieu-impact willen verkleinen. Dat verpakkingen daar een grote invloed op hebben, dat is geen nieuws, maar het is wel een terrein waar zeer veel winst te behalen valt om deze doelstellingen te bereiken.

Deelnemers van Empack zijn daar al ruimschoots mee bezig, binnen de industrie draait tegenwoordig zowat álles om duurzaamheid. Dat is een positieve ontwikkeling en er worden goede stappen gezet, maar te vaak wordt het probleem nog verder de keten in geschoven.

De tijd van afwachten is voorbij...

“En, daar moeten we onszelf niet in vergeten. Welke zaken kunnen wij als evenement verduurzamen? We dagen onszelf en onze deelnemers uit te participeren en bijvoorbeeld duurzame pilots in de kijker te zetten. We willen aanjager zijn en dat doen we door zelf in actie te komen. Er wordt veel gesproken over duurzaamheid, maar de tijd van afwachten is voorbij. Als vakbeursorganisatie willen we dat doen door zo min mogelijk afval te genereren en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden voor het afval dat alsnog ontstaat”

3

Michelle van Helvoirt, Marketing Event Manager Empack

Empack daagt zichzelf uit! En hoe?

Verpakkingen zorgen voor minder voedselverspilling en maken efficiënt transport van producten mogelijk. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken dat onze verpakkingen niet in het milieu terechtkomen. Ook verliezen we jaarlijks ruim 10 miljard bomen, en de consequenties daarvan zijn niet mals. Om die reden werkt Empack samen met United Packaging Forest en planten we per exposant één boom, in Oeganda of in de Hollandse Biesbosch.

Door de aanplanting van bomen compenseren we gezamenlijk de CO2 uitstoot van de hele productieketen. Onder het motto: “Iedere boom is er een”, willen we met zoveel mogelijk bedrijven in de keten echt het verschil maken. Iedere deelnemer, van individu tot groot bedrijf, is welkom om dit initiatief te steunen.